China juara perseorangan lelaki, beregu campuran di BWF Terbuka Jerman

MULHEIM AN DER RUHR, Jerman – He Bingjiao dari China menewaskan juara Olimpik dan rakan senegara Chen Yufei 2-0 untuk merebut gelaran perseorangan wanita, manakala Chen Qingchen dan Jia Yifan memenangi gelaran beregu wanita di BWF Terbuka Jerman di sini pada Ahad.

“Saya mempunyai beberapa mata bertuah dalam perlawanan kedua dan saya tidak memikirkan apa-apa selain taktik dalam mata utama,” katanya mengenai pertarungan 21-14, 27-25.

“Sudah bertahun-tahun sejak saya memenangi kejuaraan kali terakhir dan ia amat bermakna kepada saya. Kami berdua telah memberikan permainan yang hebat hari ini. Ia adalah perlawanan yang sangat intensif. Saya sangat gembira dapat mengalahkan juara Olimpik, ” Dia menambah.

Tidak hadir ke Kejohanan Dunia Disember lalu, Chen Yufei berkata ia adalah permulaan yang baik di Terbuka Jerman untuk kembali ke landasan.

“Saya cuba menyesuaikan diri dengan permainan selepas berehat lama,” kata Chen. “Setiap perlawanan adalah peluang yang baik untuk memotivasikan diri saya dan saya berharap untuk bermain lebih baik di All England dan Terbuka Switzerland.”

Juara dunia dua kali dan pilihan utama Chen Qingchen dan Jia Yifan merangkul kejuaraan beregu wanita dengan mengenepikan adik beradik Bulgaria Gabriela dan Stefani Stoeva 21-16, 29-30, 21-19 dalam perlawanan akhir yang berlangsung hampir dua jam.

“Ini kali pertama kami memenangi Terbuka Jerman dan saya sangat gembira memenangi kejuaraan. Ia sukar hari ini dan mentaliti adalah perkara paling penting. Kami tidak sabar-sabar untuk memenangi perlawanan itu,” kata Jia.

“Kami tidak pernah mengalami satu perlawanan seperti 30-29. Saudara perempuan Bulgaria telah menjadi lebih kuat berbanding kali terakhir kami bertemu di Sukan Olimpik Tokyo,” kata Chen.

Perlawanan akhir perseorangan lelaki dimainkan antara bintang sedang meningkat naik berusia 20 tahun Lakshya Sen dari India dan Kunlavut Vitidsarn dari Thailand. Bakat Thailand itu meraih kemenangan dalam dua perlawanan berturut-turut, 21-18, 21-15.

Ou Xuanyi dari China bermain dalam kedua-dua beregu campuran dan beregu lelaki akhir dengan pasangan baharu, tewas kedua-dua perlawanan.

Ou 28 tahun dan pemenang perak beregu lelaki Olimpik Liu Yuchen dikalahkan oleh gandingan Malaysia Goh Sze Fei dan Nur Izzuddin 23-21, 16-21, 21-14 dalam perlawanan akhir lelaki.

Pasangan pilihan utama Dechapol Puavaranukroh dan Sapsiree Taerattanachai dari Thailand merangkul kejuaraan campuran dengan menewaskan Ou dan pemenang pingat perak Olimpik Huang Yaqiong 21-11, 21-9.

“Ou bermain jauh lebih baik daripada jangkaan saya. Dia perlu melakukan smesy sepanjang masa dari gelanggang belakang tetapi mungkin kehabisan tenaga dalam kedua-dua beregu lelaki dan campuran,” kata Huang.

Sumber – chinadaily.com