Tze Yong cipta kejutan besar singkir Alexsen di All England

PETALING JAYA: Ia satu permulaan yang baik tetapi masih banyak perjalanan yang perlu dilalui.

Itulah peringatan pengarah kejurulatihan perseorangan lelaki negara Wong Choong Hann kepada pemain sulung Ng Tze Yong selepas kemenangan memberangsangkan pusingan pertama di All-England.

Pemain nombor 28 dunia itu tidak menunjukkan sebarang tanda gementar apabila dia menghantar pemain nombor 26 dunia Indonesia, Shesar Hiren, dengan kemenangan 21-9, 21-12 dalam masa 36 minit sahaja di Arena Utilita di Birmingham pada Selasa.

Walaupun berpuas hati dengan persembahan kuat beliau, Choong Hann tidak mahu Tze Yong terbawa-bawa.

“Ini adalah kemenangan yang baik untuk Tze Yong dalam penampilan sulungnya di seluruh England,” kata Choong Hann.

“Tetapi kami tidak mahu terlalu teruja kerana masih ada lagi perlawanan untuknya.

“Kami juga tidak dapat mengukur sepenuhnya perkembangannya kerana masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan.”

Kewaspadaan Choong Hann boleh difahami kerana Tze Yong berdepan halangan sukar dalam bentuk pemain No. 1 dunia Denmark dan juara bertahan Viktor Axelsen pada pusingan kedua hari ini.

Pemain Denmark itu mengatasi goyah permainan pertama untuk menewaskan pemain nombor 21 dunia Hong Kong Lee Cheuk Yiu 19-21, 21-15, 21-11 dalam perlawanan pembukaannya.

Tze Yong telah menyelesaikan tugasnya kerana Axelsen telah meletakkan sasarannya untuk merebut apa yang akan menjadi mahkota All-England ketiganya.

Penyandang juara dunia dan Olimpik itu kali terakhir menang pada 2020.

“All-England adalah kejohanan paling legenda yang ada dan saya telah mengimpikan untuk memenanginya sejak sekian lama,” kata Axelsen dalam temu bual selepas perlawanan dengan Badminton Europe.

“Untuk memenanginya dua kali adalah seperti dua impian menjadi kenyataan bagi saya.

“Saya akan meraih kemenangan sekali lagi tahun ini tetapi saya benar-benar rasional tentang segala-galanya dan saya tahu ia sangat sukar untuk menang di sini.

“Jadi, saya akan ambil satu langkah pada satu masa.”

Untuk rekod, ini akan menjadi pertemuan pertama antara Axelsen dan Tze Yong di pentas antarabangsa.

Sementara itu, pasangan beregu lelaki bebas Ong Yew Sin-Teo Ee Yi membawa kegembiraan lagi kepada Malaysia apabila mereka menarik permaidani daripada bawah penyandang juara Olimpik Taiwan, Lee Yang-Wang Chi-lin dalam perlawanan pusingan pertama mereka.

Pemain nombor 8 dunia Yew Sin-Ee Yi menunjukkan keazaman dan semangat juang yang tinggi untuk bangkit dari ketinggalan untuk mencatat kemenangan 12-21, 21-16, 21-18 ke atas pasangan Taiwan itu.

Ia merupakan kemenangan ketiga berturut-turut beregu Malaysia ke atas Lee Yang dan Chi-lin selepas turut muncul di tempat teratas dalam Terbuka Malaysia tahun lalu dan Kejohanan Dunia 2021.

Yew Sin-Ee Yi, bagaimanapun, mempunyai tugas sukar seterusnya menentang juara bertahan Indonesia dan 12 dunia Shohibul Fikri-Bagas Maulana.

Shohibul dan Bagas mempunyai sedikit kelebihan dalam rekod head-to-head apabila mereka menewaskan Yew Sin-Ee Yi dalam satu-satunya pertemuan mereka setakat ini di peringkat yang sama tahun lepas.

– thestar.com.my