17 sukan paling pelik di dunia yang tak pernah terlintas di fikiran kita

Sukan merupakan satu aktiviti yang perlu diceburi oleh setiap orang supaya dapat mencergaskan badan dan mencerdaskan minda. Antara sukan yang popular dalam kalangan kita adalah bola sepak, badminton, hoki, berenang dan banyak lagi. Namun, ada juga sukan-sukan yang kita tidak tahu bahawa ianya wujud di dunia ini.

Ok, di sini terdapat 17 sukan yang paling pelik di dunia :

#1 Hoki berbasikal roda satu

Hoki antara sukan yang paling popular dan bahaya di dunia. Selalunya kita nampak orang yang bermain hoki hanya memegang ‘stick’ atas padang ataupun atas ais kan? Tetapi, bermain hoki dengan berbasikal roda satu atau “unicycle” sambil memegang ‘stick’ ini merupakan sukan yang unik dan sangat popular di Kanada. Hanya dengan satu roda saja mereka mampu bermain hoki ok. Percayalah.

#2 Batu! Gunting! Kertas!

Mesti anda terbeliak mata tengok kan? Seriuslah permainan zaman kuno ini telah menjadi satu sukan yang banyak dianjurkan Liga sejak tahun 2006. Sukan ini diasaskan oleh “U.S Association of Rock Paper Scissors” (USARPS). Sungguh memang pelik pun sebab atlit-atlit dalam sukan ini mempunyai badan yang agak tegap dan berisi, namun realitinya tahu sendiri sajalah macam mana permainan ini.

#3 Lempar tuna

Ikan tuna dijadikan sebagai satu sukan? Selalu orang anjurkan pertandingan memancing, tetapi lain bagi para peserta Festival Tunarama ini yang dianjurkan pada setiap tahun di Port Lincoln, Australia Selatan. Pertandingan melempar tuna ini adalah yang paling menarik kerana hadiah yang ditawarkan agak lumayan iaitu $7,000. Setiap peserta harus melepaskan seekor tuna dewasa seperti melemparkan cakera. Tetapi, ikan tuna yang digunakan ini merupakan ikan yang sudah busuk.

#4 Lempar orang kerdil

Dah tadi lempar tuna, ini kena lempar orang kerdil pula. Ya, ini merupakan satu sukan yang wujud di Australia pada tahun 80-an. Sebelum melakukan aksi ini, orang kerdil tersebut harus memakai sut yang khusus di mana dia akan dilempar di atas padang. Seperti permainan cakera juga, pemenangnya akan dipilih jika lemparan yang dibuat itu adalah yang paling jauh. Tetapi, banyak kritikan luar yang mengatakan sukan ini menjatuhkan maruah orang kerdil. Bagi orang kerdil pula, mereka protes akan kritikan itu kerana mereka juga ingin mencari rezeki. Rezeki mereka tidak terhalang jika sukan ini diteruskan. Memang orang Australia pelik-pelik kah?

#5 Guling keju

Ok, ini sukan yang ‘best’ sebab penganjur sukan ini akan menggulingkan sebuah roda berisi penuh dengan keju ke arah kaki bukit dan para peserta harus turut berguling untuk mendapatkannya. Aksi ini bertempat di Gloucestersyire, Bukit Cooper, iaitu sebuah lereng yang sangat curam. Tidak hairanlah kalau terdapat antara mereka yang dalam keadaan mabuk turut bersama dalam acara sukan tersebut dan mendapat banyak kecederaan disebabkan terjatuh. 


#6 Memikul isteri

Perlumbaan sepanjang 200 meter ini akan dilalui oleh para suami yang perlu berlumba sambil memikul isteri mereka. “Isteri” dalam sukan ini bukan bermaksud isterinya sahaja. Mereka boleh saja mengendong mana-mana wanita yang lain yang ingin turut serta dalam acara sukan tersebut. Sepanjang 200 meter ini, akan ada banyak halangan seperti lumpur, air dan lain-lain yang perlu mereka lalui. Agak menghiburkan sebenarnya sukan ini kerana terdapat bermacam gelagat yang kita boleh lihat. Jika isteri tersebut terjatuh, sang suami akan didenda selama 15 saat. Sebenarnya acara ini cuma untuk suka-suka sahaja tetapi sudah dijadikan sebagai satu sukan khusus. Untuk pengetahuan anda, pemenang akan memenangi bir sebanyak berat isteri dia. Sukan ini berasal dari Finland.

#7 Lempar Frisbee

Lupakan bermain frisbee secara santai bersama rakan atau anjing anda di taman. “ultimate frisbee” membawanya ke tahap yang baharu, dengan dua pasukan yang terdiri daripada tujuh orang cuba memasukkan frisbee ke pintu gol pihak lawan di padang bola sepak. Selalunya menampilkan sukan ini terdiri daripada pasukan campuran jantina dan permainan ini berlangsung tanpa sentuhan sebagai peraturan . Pemain tidak dibenarkan berlari dengan Frisbee. Tiada pengadil dalam permainan ini adalah kerana sebahagian daripada ‘Spirit of the Game’, atau penekanan holistik pada semangat kesukanan dan permainan adil.

#8 Muggle Quidditch

Ya, ia benar-benar wujud, dan terdapat batang penyapu, tetapi malangnya tolak terbang. Muggle Quidditch, berdasarkan permainan yang dimainkan dalam siri popular Harry Potter JK Rowling, pertama kali muncul di Vermont di AS pada tahun 2005, dan kini terdapat 30 pasukan di UK. Ia adalah campuran ragbi, dodgeball dan bola baling. Setiap pasukan mempunyai seorang penjaga, dua pemukul, seorang pencari dan tiga pengejar, yang kesemuanya dikehendaki membawa penyapu di antara kaki mereka pada setiap masa. Bola tampar mewakili quaffle dan dodgeballs bludgers. Snitch emas mengambil bentuk ‘pelari snitch’ berpakaian kuning yang bebas untuk pergi jauh melampaui batas padang – tetapi dilarang memanjat pokok atau bangunan.

#9 Hornussen

Hornussen adalah sukan orang asli Switzerland. Sukan ini dikembangkan pada abad ke-17 dan mendapat pengiktirafan tahap tertentu di luar Switzerland.

Dia biasanya dipermainkan oleh petani Switzerland untuk menyelesaikan pertikaian kampung dan juga membuktikan kekuatannya. Permainan ini dibahagikan kepada 4 suku dan terdiri daripada 18 orang peserta. Ia dimainkan oleh penyerang yang melempar keping, pelanduk (juga dikenali sebagai hornuss) di udara sambil menggunakan cambuk untuk membuangnya. Pemain pasukan lawan mesti mengetuk bola dengan skindel yang dilemparkan ke udara.

Permainan ini lebih baik jika dibandingkan dengan golf dan besbol yang digabungkan kerana memukul. Asas antarabangsa untuk permainan ini ditubuhkan pada tahun 2012 dengan lebih daripada 20 kelab berdaftar di Amerika Syarikat.

#10 Kabaddi

Kabbadi adalah sukan kontak yang menggabungkan gusti dan menangkap bendera dan popular di banyak negara seperti Pakistan. Tetapi Bangladesh dan Nepal menjadikannya sukan nasional.

Ia seperti permainan suar tanah sekolah tradisional. Permainan ini berasal dari India kuno dan Piala Dunia diadakan setiap tahun di Asia Selatan dengan India menang setiap tahun sejak awal.

Sukan ini dimainkan oleh penyerang yang harus melintasi garisan separuh jalan untuk menandakan pemain pasukan lawan dan tidak menarik nafas lagi sehingga mereka kembali ke padang mereka. Penjaga itu kemudian menyanyikan “kabaddi” untuk membuktikan bahawa dia belum bernafas. Kegagalan menjaringkan pemain di seberang membuang skor. Permainan ini baru-baru ini mengasaskan badan pemerintahan sejak ia sampai di UK dan siapa yang tahu? Ia juga boleh menjadi sukan yang popular di seluruh dunia.

#11 Zorbing

Asal usul Zorbing; walaupun sukan yang baru dikembangkan yang menjadi popular sejak kebelakangan ini bermula dari New Zealand.

Zorbing melibatkan peserta meluncur menuruni bukit ke hentian yang mungkin di bola plastik lutsinar kembung yang besar. Bola dilapisi dengan baik, berfungsi sebagai penyerap kejutan untuk mengelakkan kecederaan berlaku. Permukaan yang rata juga boleh digunakan untuk membolehkan kawalan yang lebih baik bagi pengguna. Ini adalah permainan komedi dan cemerlang dan sangat menyeronokkan untuk ditonton!

#12 Tinju Catur

Permainan bergantian 11 pusingan ini dimulakan di Berlin pada tahun 2003 dan sejak itu semakin popular. Kini ia dimainkan setiap tahun di Britain, Jerman dan Rusia, dengan penaja utama.

Permainan ini terdiri daripada enam pertandingan catur dan lima perlawanan tinju yang berlangsung tiga minit satu demi satu, sementara permainan catur standard secara semula jadi menurun ketika pertarungan berlanjutan.

Ia dicipta oleh Lepe Rubingh yang merupakan artis persembahan Belanda yang tahu bahawa kedua-dua permainan bertentangan berakhir dalam spektrum tetapi menganggapnya sebagai idea cemerlang untuk menggabungkan kedua; mencipta jenis sukan hibrid.

Peserta menang sama ada oleh KO, Checkmate, Technical KO atau oleh lawan yang mengundurkan diri, membatalkan kelayakan atau melebihi had masa semasa pusingan catur.

#13 Menyeterika Ekstrim

Seperti namanya, permainan menyeterika pakaian di tempat yang melampau dan terpencil di papan seterika yang mereka bawa bersama. Ini boleh dilakukan di lereng gunung, dengan sampan atau papan salji; atau juga terjun payung di antara tempat dan keadaan lain

Permainan dimulakan pada tahun 2002 dan kejuaraan dunia pertama diadakan dengan sepuluh negara bertanding. Ini adalah sukan seni dan persembahan yang sangat popular yang mendapat populariti di seluruh dunia berkat dokumentari. Ia kini dimainkan dan terkenal sebagai sukan bahaya terbaru yang menggabungkan keseronokan aktiviti luar yang melampau.



#14 Bossaball

Sukan Belgia ini dikonseptualisasikan oleh Filip Eyckmans dan bermain pertama di Sepanyol. Elemen bola tampar, gimnastik, bola sepak dan capoeira dimasukkan ke dalam permainan pada masa yang sama; dimainkan di pantai di seluruh dunia.

#15 Gusti Kaki

Biasa dengar gusti tangan dan badan sahaja kan? Kali ini gusti kaki pula. Permainan pelik ini didominai oleh negara Barat iaitu Staffordshire, England pada tahun 1974. Ia telah dicipta oleh empat orang pemabuk iaitu Pete Cheetham, Eddie Stansfield, Pete Dekan dan Mick Dawson di Ye Olde Royal Oak Inn di Wetton.

Gusti kaki atau jari kaki dikenali sebagai “Toe wrestling” adalah sukan yang melibatkan dua kaki dimana peserta akan berusaha menumbangkan kaki pihak lawan dengan menyentuh pad yg diletakkan disebelah.

#16 Bola Sepak Api

Ok, ya, ini bunyi gila dan menyakitkan… Di Indonesia, Sepak Bola Api (yang diterjemahkan kepada bola sepak yang menyala). Memandangkan di Indonesia populasi majoriti daripada orang beragama Islam. Sepak Bola Api merupakan sukan tradisi setiap kali pada bulan ramadhan dan amalan riadah ini di isi pada selepas berbuka puasa atau sahur di pagi hari. Mungkin orang dulu-dulu nak bagi penduduk rajin untuk bangun sahur jadi terciptalah bola sepak berapi.

#17 Slapboxing

Slapboxing (atau slap-boxing) ialah aktiviti fizikal yang menyerupai tinju, di mana tamparan tangan terbuka digunakan dan bukannya penumbuk. Bentuk seni mempertahankan diri separa ini, di persimpangan antara sparring dan pertarungan, biasanya dilakukan secara ad hoc atau tidak formal. , atau apabila alat perlindungan tinju tidak tersedia. Walaupun hobi yang popular di sesetengah kalangan, ia secara amnya dianggap sebagai sukan kompetitif, tetapi juga permainan atau latihan latihan.

Beberapa penyanyi rap termasuk Pharoahe Monch, Noreaga, Killarmy, Eminem, Ice Cube, R.A. The Rugged Man, dan Brother Ali mempunyai lagu-lagu yang mengimbau kenangan tentang slapboxing. Pengarang Victor D. LaValle menulis Slapboxing with Jesus yang mendapat pengiktirafan kritikal, sebuah kisah tentang remaja yang tinggal di Queens, New York. Tajuk buku ini adalah sebaris daripada Daytona 500 Ghostface Killah.