Seluruh England: Tumpuan hangat dari gelanggang kejohanan badminton dunia yang membuka tirai pada 14 Mac 2023.

Edisi ke-113 kejohanan tertua di dunia – YONEX All England 2023 — bermula di Arena Utilita pada 14 Mac 2023. Berikut ialah sorotan aksi di gelanggang perlawanan sebelum arena membuka tirai :

Jordan/Oktavianti Kembali

Beregu campuran akan menyaksikan juara 2020 Praveen Jordan/Melati Daeva Oktavianti kembali beraksi di All England. Indonesia, yang kembali sebagai pasangan di Indonesia Masters bulan lalu selepas berehat panjang akibat kecederaan Jordan, menentang rakan senegara Dejan Ferdinansyah/Gloria Emanuelle Widjaja dalam ujian pembukaan mereka.

Beregu Lelaki Dunia dalam pentas saingan yang sengit

Pusingan pembukaan beregu lelaki adalah bukti betapa kompetitifnya kategori ini sejak kebelakangan ini.

Pilihan utama Fajar Alfian/Muhammad Rian Ardianto, sebagai contoh, tidak akan mempunyai masa untuk mengambil bahagian dalam undian, kerana mereka akan menentang Kang Min Hyuk/Seo Seung Jae – pemain Korea yang menjadi separuh akhir pada dua kejohanan pertama tahun itu.

Juara dua kali Marcus Fernaldi Gideon/Kevin Sanjaya Sukamuljo, yang masih mencari prestasi terbaik mereka, mempunyai lawan yang berbahaya pada pusingan pembukaan di Satwiksairaj Rankireddy/Chirag Shetty. Orang India tidak pernah menewaskan Minions dalam 11 pertemuan sebelum ini, tetapi akan menghidu peluang mereka kerana lawan mereka bergelut dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Pilihan kedua Aaron Chia/Soh Wooi Yik, naib juara di India, akan menentang Leo Rolly Carnando/Daniel Marthin, yang memenangi acara berturut-turut di Indonesia dan Thailand.

Akane Yamaguchi Vs An Se Young

Akane Yamaguchi dan An Se Young telah menjadi dua pemain yang menonjol dalam perseorangan wanita dalam beberapa bulan kebelakangan ini. Kedua-duanya berada di hujung yang bertentangan dalam cabutan, dan ia akan menjadi menarik untuk melihat jika mereka datang melalui medan ranjau. An, sebagai contoh, mempunyai Carolina Marin dalam sukunya, manakala Yamaguchi akan menjangkakan pertembungan suku akhir menentang Wang Zhi Yi atau Han Yue.

Suku ketiga mungkin menyaksikan beberapa bunga api, dengan Pusarla V Sindhu, He Bing Jiao dan Tai Tzu Ying dalam pengiraan untuk tempat suku akhir. Juara Olimpik Chen Yu Fei berada di suku kedua; lawannya pada pusingan pertama, Michelle Li, mengalami kekalahan tipis kepadanya di India dan akan merasakan peluangnya untuk kecewa.

Bolehkah Momota berada di tahap prestasi yang lebih baik?

Antara perlawanan pusingan pertama yang paling banyak ditonton ialah Kento Momota menentang Kunlavut Vitidsarn. Walaupun Momota telah menjadi bayang-bayang dirinya dahulu, manakala Vitidsarn kini bintang muda paling cemerlang dalam litar, rekod prestasi dan populariti Momota akan mempunyai peminat yang berbaris menantikan dia menemui semula bentuknya.

Satu lagi pertembungan pusingan pertama yang menarik ialah Chou Tien Chen lawan Lakshya Sen – kedua-duanya finalis All England (Chou pada 2020; Sen pada 2022), yang jatuh kepada pemain yang sama, Viktor Axelsen.

Axelsen sendiri, selepas kekalahan yang jarang berlaku dalam perlawanan akhir (di Terbuka India), mempunyai Lee Cheuk Yiu untuk bertanding terlebih dahulu, sebelum potensi suku akhir menentang Loh Kean Yew.

Lee Berpasangan Dengan Baek

Dalam beregu wanita, Lee So Hee telah digandingkan dengan Baek Ha Na, selepas dia bermain dua acara pertama tahun itu dengan pasangan tetap Shin Seung Chan. Korea berada dalam suku sukar dengan pilihan kedua Nami Matsuyama/Chiharu Shida, pilihan kelapan Apriyani Rahayu/Siti Fadia Silva Ramadhanti, dan pemenang Masters Thailand Benyapa dan Nutakarn Aimsaard.

sumber : allenglandbadminton.com