Pilihan nombor 1 Lee Zii Jia mengalami penyingkiran mengejut daripada Terbuka Jerman 2023

Muelheim an der Ruhr, 9 Mac – Bintang Malaysia itu bermula dengan cemerlang di Muelheim an der Ruhr sebelum tewas tiga perlawanan mendebarkan menentang pemain China Taipei, Chia Hao Lee.

Pemain pilihan utama Lee Zii Jia tunduk daripada Terbuka Jerman 2023 dengan kekalahan mengejut 21-15, 21-22, 21-23 kepada Chia Hao Lee pada Khamis (9 Mac).

Empat dunia dari Malaysia itu pada mulanya kelihatan dalam prestasi yang mendominasi pada perlawanan Super 300 Jelajah Dunia BWF Muelheim an der Ruhr, menamatkan perlawanan pertama dalam masa hanya 15 minit dengan satu rentetan mata sembilan berturut-turut.

Tetapi itu seolah-olah menyedarkan lawannya dari Chinese Taipei, yang mendahului awal dalam permainan kedua sebelum Lee Zii Jia kembali beraksi 8-8.

Pendahulu kemudian bertukar tangan beberapa kali dengan tidak seorang pun dapat memenangi lebih daripada dua mata berturut-turut sehingga kedudukan 20-20. Chia Hao Lee kemudiannya mendapati ketepatan untuk menutupnya 22-21 dan menyamakan kedudukan pada satu perlawanan setiap satu.

Perlawanan ketiga diikuti dalam satu lagi pertandingan cemerlang yang sekali lagi mencecah 20-20. Lee Zii Jia mempunyai peluang untuk meraih kemenangan pada 21-20, sebelum Chia Hao Lee meraih tiga mata berturut-turut untuk meraih kemenangan yang sepatutnya dalam masa 57 minit.

Seterusnya bagi pemain China Taipei itu ialah pertembungan suku akhir menentang pemenang dari Perancis Christo Popov dan Lee Cheuk Yiu dari Hong Kong, manakala pilihan utama ditinggalkan untuk mengeluh peluangnya untuk mara ke suku akhir pertama dalam enam acara Jelajah Dunia .

Di tempat lain untuk Malaysia, pemenang pingat emas Sukan Olimpik Remaja Buenos Aires 2018 Goh Jin Wei tersingkir daripada perseorangan wanita oleh pilihan kelapan Thailand **Pornpawee Chochuwong, **21-13, 21-10.

Ia adalah berita yang lebih baik untuk pasangan beregu campuran Chen Tang Jie dan Toh Ee Wei, yang menewaskan pilihan keenam Seo Seungh Jae dan Chae Yu Jung dari Republik Korea.

Sumber – olympics.com