Terbuka Jerman: Pearly-Thinaah ke separuh akhir untuk menentang pemenang Terbuka India Matsuyama-Shida

KUALA LUMPUR: Jaguh badminton beregu wanita Malaysia Pearly Tan-M.Thinaah jelas berada dalam kelas tersendiri apabila menjadi satu-satunya wakil negara yang menempah slot ke separuh akhir Terbuka Jerman 2023 di Mulheim.

Pasangan nombor enam dunia itu menewaskan pasangan Jepun Mayu Matsumoto-Wakana Nagahara 21-17, 18-21, 21-11 pada suku akhir kejohanan Super 300 awal pagi tadi.

Juara Sukan Komanwel 2022 itu akan menentang pasangan pilihan utama Jepun, Nami Matsuyama-Chiharu Shida pada kira-kira tengah malam ini waktu Malaysia dalam usaha mereka menempah tiket ke final pada edisi ini.

Dalam pertembungan lalu antara mereka, Pearly-Thinaah, yang merupakan pilihan ketiga kejohanan itu, hanya sekali menewaskan Nami-Chiharu, pada Terbuka Perancis 2022, manakala tewas kepada beregu wanita ranking kedua dunia tujuh kali.

Sementara itu, pasangan beregu campuran negara Chen Tang Jie-Toh Ee Wei tewas kepada pemain nombor 14 dunia Kim Won Ho-Jeong Na Eun dari Korea Selatan, 20-22, 14-21 dalam pertembungan suku akhir mereka yang berlangsung selama 41 minit.

Sumber – Bernama