Teruskan, dapatkan bantuan – Pakar psikologi atau jurulatih mental boleh menjadi penyelesaian kepada masalah Zii Jia

PETALING JAYA: Dapatkan bantuan daripada pakar psikologi sukan atau jurulatih mental untuk menjadi lebih baik. Dan jangan berhenti!

Ini nasihat yang diberikan oleh bekas juara perseorangan wanita dua kali negara Ng Mee Fen dan bekas lagenda perseorangan lelaki Datuk James Selvaraj kepada pemain bebas Lee Zii Jia.

Zii Jia tewas selepas tewas kepada pemain nombor 49 dunia Taiwan Lee Chia-hao 21-15, 20-22, 21-23 dalam pusingan kedua perseorangan lelaki Terbuka Jerman di Mulheim pada Khamis.

Ia pasti mengecewakan untuk dia tewas kerana dia telah mendahului 20-16 dalam permainan kedua sebelum tumbang.

Dan selepas kekalahan yang melemahkan semangat itu, dia menyiarkan ” i’m done.. ” di Instagramnya, yang sarat kata-kata kasar untuk digariskan, boleh difahami kekecewaannya.

Kecemerlangan dan prestasi buruknya telah datang pada saat paling buruk dengan All-England yang berprestij akan berlangsung dari 14-19 Mac di Birmingham.

Ramai, bagaimanapun, berpendapat bahawa Zii Jia sudah cukup bermain badminton kompetitif tanpa jurulatih kerana kekalahan pusingan kedua di Jerman adalah penyingkiran pusingan awal keempatnya tahun ini, setelah turut tewas dalam Terbuka Malaysia, Terbuka India dan Masters Indonesia.

Dan kes mahkamah yang berterusan dengan bekas jurulatihnya Indra Wijaya, yang dia telah memutuskan untuk berpisah November lalu, boleh menjadi gangguan yang tidak diingini.

Mee Fen, yang merupakan jurulatih muda dalam pasukan kebangsaan selama empat tahun, percaya bahawa Zii Jia mungkin memerlukan sokongan daripada ahli psikologi sukan berikutan kecemburuannya di media sosial dan mempunyai kata-kata semangat.

“Saya mengenali Zii Jia sejak dia berusia 13 tahun ketika saya menjadi jurulatih junior dalam pasukan kebangsaan,” kata Mee Fen, yang mengendalikan pemain perseorangan perempuan.

“Saya mengenali Zii Jia dan dia telah melalui banyak cabaran walaupun ketika itu tetapi berjaya mengatasinya.

“Sekarang, sedih melihat dia menjadi kecewa selepas kalah tipis berkali-kali.

“Saya percaya dia perlu mendapatkan sokongan daripada pakar psikologi sukan atau jurulatih mental untuk mengatasinya,” kata Mee Fen.

Mengenai prestasi buruknya, Mee Fen, yang sedang mengikuti pengajian Sarjana dalam Kaunseling berkata: “Adalah perkara biasa bagi pemain untuk melalui mata atau ujian kritikal dalam kerjaya mereka.

“Malah bekas pemain hebat seperti Lee Chong Wei dan Lin Dan dari China telah melalui masa yang sukar.

“Ini adalah tempoh yang mencabar untuk Zii Jia tetapi saya percaya jika dia mampu mengatasinya, dia pasti akan menjadi pemain yang lebih baik.

“Buat masa ini, dia memerlukan kematangan psikologi untuk dapat menangani tekanan dan menjadi lebih konsisten.

“Dia juga perlu mendapatkan jurulatih yang sesuai untuk membimbingnya,” tambah Mee Fen.

Sementara itu, James berharap Zii Jia tidak berputus asa dalam kerjayanya.

“Melihat kepada jawatannya, dia benar-benar kecewa dan marah selepas kalah tipis berkali-kali,” katanya.

“Tetapi saya harap dia tidak berhenti bermain kerana itu akan membazirkan bakatnya.

“Dia perlu terus percaya pada dirinya sendiri,” tambah James.

Sumber – www.thestar.com.my